Setarea mintii pentru schimbarea modului de viata si a alimentatiei

Setarea mintii pentru schimbarea modului de viata si a alimentatiei

 

 

Mintea joaca un rol esential in alegerea alimentelor, dar de cele mai multe ori alege gresit pentru sanatatea nostra. Exista oameni care sustin ca ar fi bine sa ne luam dupa poftele organismului, dar din pacate, organismul nu este cel care decide si tot mintea este cea care ne ghideaza alegerea unuia sau altuia dintre alimente.

Tot mintea este cea care se uita la reclamele TV, citeste si interpreteza diversele carti de nutritie si alimentatie care promit un corp de invidiat fara niciun fel de efort, alege diverse super formule si combinatii de prafuri si pastile (care de altfel sunt suplimente nutritive si nu alimente) laudate de diversi oameni care le consuma si au reusit sa arate precum fotomodelele din reviste, care nu resprezinta neaparat repere in materie de echilibru intre frumusete si sanatate, alegeri care din pacate nu sunt tocmai potrivite organismului nostru.

Mintea primeste multe alarme false din mediul inconjurator si daca nu invatam sa ne cunoastem corpul, vom alege alimente care nu sunt tocmai benefice sanatatii noastre pe termen lung. In imaginea de mai jos am ilustrat cateva exemple clare despre ce ne spun “poftele organismului”, adica ce ne spune mintea sa alegem si care este de fapt nevoia reala a organismului.

1

Reeducarea mintii pentru a alege alimentele potrivite stilului de viata si consumului energetic zilnic este un exercitiu strict de vointa si experinta personala. De fapt, doar prin experinta personala vei ajunge sa alegi sa-ti cunosti corpul; experinta si somatizarile altora nu sunt importante daca sunt cunoscute partial si rupte de contextul existential al persoanei care le impartaseste.

Suntem fiinte unice pe pamant si nu o suma de statistici, ne plac anumite gusturi ale alimentelor, respingem cu prejudecati unele alimente, combinam “dupa ureche” alte alimente si tot asa in fiecare zi a existentei noastre pana dezvoltam anumite afectiuni cronice ale aparatului digestiv si nu numai. Ne intorcem privirea spre adevarata noastra natura si nevoi alimentare cand organismul incepe sa dea semne de oboseala si boala, cand devide sensibil si intolerant la anumite alimente si cand echilibrul minte – corp este pierdut. Nu degeaba spuneau inaintasii nostrii “minte sanatoasa in corp sanatos”, care de fapt ar fi mai degraba “schimba-ti mintea si aceasta iti va schimba corpul”.

Din pacate, educatia alimentara lipseste cu desavasire din bagajul de cunostinte al romanilor. Suntem cel mai adesea “scrisi” cu informatiile celor care ne-au crescut (in cele mai dese cazuri – bunicii), iar aceste informatii ne vor conduce poate toata viata daca nu devenim constienti de corpul nostru si nu vom privi nutritia ca si baza a unui stil de viata sanatos, alaturi de felul in care gandim cat si cum facem miscare.

Miscarea si forma organismului merg in stransa legatura, nutritia venind sa acopere nevoile de miscare ale organismului si din acest punct de vedere se creaza o stransa legatura trup – miscare – nutritie. Este de fapt o interconexiune intre minte si miscare, deoarece miscarea ajuta la relaxarea mintii si obtinerea starii de bine a organismului, iar mintea va alege alimentele mult mai relaxat si nu neaparat in scopul de a secreta hormonii fericirii; acest lucru materializandu-se mai apoi in forma corpului. Alimentele si felul in care le combinam joaca un rol esential in ceea ce priveste forma organismului, adica forma organismului depinde in proportie de peste 80% de felul in care alegem si combinam alimentele si doar de 20% de cata miscare facem zilnic. Din acest punct de vedere, setarea mintii trebuie sa fie din start facuta corespunzator, adica daca nutritia are 80% sanse sa ma ajute sa ma simt mai bine si sa arat mai bine, atunci de ce m-as concetra si as duce atentia mea in proportie de 80% catre miscare in primul rand? Astfel, ia nastere primul principiu dupa care ar fi bine sa-mi ghidez mintea in alegerea alimentelor: CE alimente aleg in functie de necesarul energetic din ziua respectiva.

De asemenea, un al doilea principiu dupa care ar fi bine sa ne setam mintea este CUM ma hranesc, ci nu cat mananc, de altfel si cantitatea de alimente fiind importanta, dar nu prioritara in fata lui CUM. Din acest punct, de vedere esential este sa incepem sa gandim alimentele in nutrienti pentru organism, si nu in numar de calorii. Voi dezbate cu alta ocazie “mitul caloriilor”.

Al treilea principiu dupa care ar fi bine sa-mi gandesc nutritia si sa-mi orientez mintea este: CAND ma hranesc. Fiecare individ este unic, asa cum am scris si mai sus, si in consecinta fiecare are ritmul sau biologic, are propriul metabolism si propriile nevoi de nutrienti pe parcursul unei zile intregi.

In consecinta, cele trei principii enumerate mai sus sunt esentiale in starea de sanatate a organismului, dar niciunul nu functioneaza independent de celelalte. De fapt, pricipiul zero al unei nutritii corecte este acela al echilibrului intre CE, CUM si CAND.

Pentru a atinge starea de echilibru ar fi bine sa avem in vedere care este de fapt scopul nutritiei si sa-i acordam atentia necesara si suficienta pentru a beneficia de un organism sanatos pe toata durata vietii, organism care ne va ajuta sa ne bucuram sufletul in fiecare zi a existentei noastre.

De fapt reeducarea mintii presupune sa ne schimbam obiceiurile, pentru ca functionam ca niste computere foarte performante care au o parte de “hard”, care este corpul fizic, si o parte de “soft”, reprezentata de programele pe care ni le-au scris parintii, scoala, societatea, etc. – programe care de multe ori nu sunt cele mai benefice organismului nostru, dar care pot fi rescrise cu vointa si antrenament al mintii. Am auzit de prea multe ori expresia „s-a imbolnavit de boala X pentru ca era predispus genetic”, dar nu ne gandim poate ca mai degraba a mostenit obiceiurile alimentare ale inaintasilor, care predispun individul la aceleasi boli. Si mostenirea genetica este un subiect de dezbatut, dar in alt capitol. Orice lucru exersat pe o durata suficient de lunga devine comportament, iar comportamantele devin programe ale mintii noastre, programe care vor crea dependente si dependente ce vor crea in forma fizica organismul nostru.

Asadar, axioma zero pe care ar fi bine sa o avem in minte inainte de aplicarea celor trei principii ale nutritiei este “axioma echilibrului”, echilibru intre trup, minte si suflet.

Exista persoane care spun ca mananca anumite alimente pentru ca asa a dorit sufletul lor, ceea ce nu este in totalitate gresit, dar ar fi bine sa aiba in vedere daca nu cumva pofta respectiva este o alarma falsa a orgamismului si sa nu creeze un comportament zilnic din “poftele sufletului”, pentru ca pe lumea asta sunt si alte lucruri mult mai placute pe care le putem face cu acest trup. Placerea de a manca este doar una din placerile lasate de Dumnezeu si ar fi bine sa fie folosita in echilibru cu alte placeri (de a ma misca in natura, de a dansa, de a canta, de a alerga, etc.).

In consecinta, trebuie sa ne setam mintea sa mancam pentru a trai in armonie si sanatate, si nu sa traim doar pentru a manca. Trebuie sa-i acordam nutritei un rol important in viata noastra, dar ar fi de dorit sa nu alergam intreaga viata dupa alimente. Din acest punct de vedere ar fi bine sa invatam cum sa ne cream comportamente alimentare sanatoase, comportamente care dupa ce le vom asimila, vor deveni instinctuale si vom face alegerea alimentelor fara sa mai privim acest lucru ca un calvar.

Schimba-ti mintea, iar ea iti va schimba corpul.

De  GEORGE D. GRIGORESCU

Documentata din „Dieta vietii” – Daniel Menrath

Sursa: esavuros.ro

Please follow and like us: